Leden van BTM die lachen en trots zijn dat ze de workout hebben gedaan of hebben behaald.

De Kracht van Sport tegen Stress, Vermoeidheid en Burn-out

Een aantal jaar geleden ben ik op vakantie geweest naar Curaçao. De reis begon op Schiphol, waar alles chaotisch was en mensen zich haastten om hun vlucht te halen. Eenmaal geland op Curaçao en door de controle heen, zat je al letterlijk in je vakantiegevoel. Daar is bijna geen stress en/of die bepaalde druk die zo hoog is als in Nederland.

Stress en Vermoeidheid in Onze Wereld

In deze wereld is het bijna niet te voorkomen dat je stress ervaart of vermoeidheid. De druk die we onszelf opleggen wordt met de jaren alleen maar groter en groter, tenzij je nuchter bent aangelegd en leeft volgens het principe van ‘go with the flow’. Velen hebben vast ook al eens via Google opgezocht wat de symptomen zijn van een burn-out en/of waarvan men dacht er nooit in te raken er toch ineens in zat.

Hoe Sporten Stress Vermindert

In je lichaam zitten zogenaamde gelukshormonen, oftewel endorfine. Endorfine komt vrij tijdens het sporten, wat jou dan een positiever gevoel kan geven voor de rest van de dag.

Vermoeid? Kom in Beweging

Door regelmatig te bewegen kan het in de loop van de tijd je energie verhogen. Ga een rondje wandelen tussen de middag en/of ga een uurtje sporten. Je zult merken dat je minder vermoeid bent.

Burn-out Voorkomen of Verwerken

Een burn-out kun je niet altijd voorkomen, helaas, maar om veerkrachtiger te worden en het te verwerken kan sporten goed helpen. Sporten kan helpen je hoofd leeg te maken, je aandacht te verplaatsen. Let alleen wel op dat je soms ook over je grenzen kunt gaan tijdens het sporten met een burn-out en dit kan confronterend zijn. Het belangrijkste is dat je plezier gaat vinden en de rest volgt vanzelf.

Mindfulness en Sport

We doen er vaak wat lacherig over, want wij Nederlanders vinden het vaak toch allemaal wat zweverig. Mindfulness kan je veel voordelen opleveren, maar kan je ook confronteren. Hoe? Je neemt tijd voor jezelf en door je open te stellen verbeter je ook je (sport)prestaties op langere termijn.

Conclusie

Sporten is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Door regelmatig actief te zijn, kun je stress verminderen, vermoeidheid tegengaan en aan burn-out werken of eventueel voorkomen. Hopelijk heb ik je met dit artikel geïnspireerd om te blijven of te komen sporten.

Groetjes, Ariette

Start hier

Boek een gratis intake zodat wij alles over jouw doelen te weten kunnen komen en zodat we samen kunnen bepalen hoe we jou het beste kunnen helpen bij het behalen van deze doelen.
Gratis Intake
Deze website en/of de third-party tools verwerken persoonlijke data.
Je kunt je uitschrijven via de volgende link Uitschrijven