Zwangerschapstraining Zevenbergen

Zwanger en sporten

Sporten als je zwanger bent

Ben je opzoek naar zwangerschapstrainingen, of wil je het sporten weer oppakken na je bevalling, maar weet je niet wat veilig is voor jouw lichaam en je kindje? Dan is het PowerMama programma echt iets voor jou. Veel vrouwen willen gedurende de zwangerschap blijven sporten en na de bevalling zo snel mogelijk
weer fit zijn. Een zwangerschap en bevalling hebben echter een behoorlijke impact op je lichaam.  Verstandig is dus om voldoende rust te nemen en het sporten tijdens en na je zwangerschap verantwoord aan te pakken. Te vroeg, te zwaar trainen kan tot permanente klachten lijden. Start dus met verantwoord trainen onder de juiste begeleiding.

BetterThroughMovement biedt in samenwerking met de Core Academy het PowerMama trainingsprogramma voor de regio Zevenbergen aan. Dit trainingsprogramma is speciaal gericht op vrouwen die willen sporten tijdens de zwangerschap en/of na de bevalling.

Kom bij ons sporten tijdens de zwangerschap om:

fit(ter) de zwangerschap te doorstaan.

onder begeleiding te sporten.

gericht te trainen voor de zwangerschap (bekkenbodem, transversus en ademhaling).

te weten hoe en wanneer zwanger sporten verantwoord kan.

Alternatieve sportprogramma’s voor zwangere vrouwen

Zwangerschapsgym

Tijdens de bevalling en de zwangerschap krijgt je lichaam veel te verduren.
Klachten als rugpijn, spierkrampen en bekkenklachten wil je dan ook zoveel mogelijk beperken. Bij zwangerschapsgymnastiek krijg je daarom verschillende oefeningen en technieken aangeleerd om het bekken te versterken, de houding te verbeteren, weeën op te vangen en effectief te persen.
Anders dan de naam doet vermoeden is zwangerschapsbegeleiding meestal geen actieve gym cursus maar juist meer ontspannen.

Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga gaat diep in op verschillende oefeningen en technieken die zorgen voor het versterken van de bekken, het verbeteren van jouw houding, het opvangen van de weeën en het ontspannen in de periode tussen de weeën.

Ook richt zwangerschapsyoga zich op de mentale gesteldheid door veel te focussen op ontspanning. Je leert te ontspannen en rust te vinden door verschillende ademhalingsoefeningen toe te passen en bewust naar het lichaam te luisteren.

Zwangerschapsyoga is voornamelijk gericht op de zwangerschapsperiode, maar richt zich weinig tot niet tot het herstel van het lichaam. Dit terwijl het PowerMama programma meer gericht is op de begeleiding bij het trainen tijdens en na de zwangerschap (pre- en postnatale fitness). We behandelen de belangrijkste aandachtspunten, met betrekking tot training, lichaamshouding, ademhaling maar ook beweging in het dagelijks leven.

Zwangerschapszwemmen

Zwangerschapszwemmen is een speciale zwemles voor zwangere vrouwen. Het is niet bedoeld om te leren zwemmen, maar om tijdens de zwangerschap in beweging te blijven. Je werkt in een zwembad in groepsverband aan je conditie en spierkracht.

Zwemmen voor zwangere vrouwen wordt in Zevenbergen niet aangeboden onder begeleiding van een deskundige instructeur. Wel kent Zevenbergen diverse zwembaden waar vrij zwemmen mogelijk is, denk bijvoorbeeld aan de zwemgelegenheden De Bosselaar of SGZ. Je mist hierdoor wel helaas de vele voordelen van speciale zwemprogramma’s voor het ‘zwanger zwemmen’ die juist focus bieden op het verantwoord zwemmen tijdens de zwangerschap.

Waarom is Powermama de ideale manier van trainen?

Wanneer je tijdens je zwangerschap of na je bevalling wilt trainen en niet weet hoe je dit veilig kunt doen, kunnen er blijvende lichamelijke klachten ontstaan. Gemiddeld één op de vier volwassen vrouwen heeft last van klachten aan de bekkenbodem zoals ongewild urineverlies tijdens inspanning en drie op de tien vrouwen houdt na de eerste zwangerschap een lichte diastase (wijking van de buikspieren). Bij meerdere zwangerschappen neemt de kans op een diastase toe. Een verzakking of prolaps is ook een nare klacht die kan ontstaan door foutief trainen. Ter voorkoming hebben je buikspieren en bekkenbodemspieren tijdens en na de zwangerschap extra aandacht nodig. Wanneer je buikspieren na de bevalling nog niet hersteld zijn of je bekkenbodemspieren nog niet sterk genoeg zijn is het van belang daar éérst aan te werken. Tijdens de trainingen van het Powermama Programma wordt hier door middel van verschillende oefeningen
aandacht aan besteed.

Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s. Daarnaast laten we je kennismaken met CrossFit. Je hebt na afloop een goede basis opgebouwd op het gebied van kracht en uithoudingsvermogen en je weet waar je op moeten letten tijdens het sporten. Zo beheers je een goede ademhaling, co-contractie spierkorset en heb je een goed bewegingspatroon.

Zet de eerste move
maak een gratis afspraak

Gefeliciteerd, je bent zwanger! Wist je dat sporten tijdens je zwangerschap niet alleen gezond is voor jou, maar ook voor je kindje? Tijd om in beweging te komen!

    Wat houdt het Powermama programma in?

    Het trainingsprogramma richt zich op het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen. We starten met uitleg over houding, diastase en bewegingspatronen. Ook bespreken we de zwangerschap en bevalling en de gevolgen die je daar van kunt ondervinden. We bekijken wat jouw sterke en zwakke kanten zijn en waar je meer aandacht aan kunt geven.

    Tijdens de trainingen werken we aan een sterke core, het versterken van grote spiergroepen en de bekkenbodemspieren. Dit alles door middel van functionele bewegingen. Daarnaast maak je elke week kennis met een aantal CrossFit basisbewegingen zoals air squat, front squat, shoulder press en deadlift.

    Het PowerMama Programma is samengesteld door de Core Academy in samenwerking met een verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. De trainingen worden gegeven door een gecertificeerde vrouwelijke trainster die gespecialiseerd is in sporten tijdens en na de zwangerschap.

    Powermama voor tijdens en na de bevalling

    Het PowerMama programma is voor vrouwen die zwanger zijn, recent zijn bevallen en voor vrouwen die tot twee jaar na de bevalling weer een start willen maken met trainen. Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken. Ook wanneer je rug, buik, bekken of bekkenbodem klachten hebt is het mogelijk deze cursus te volgen.

    Het Powermama programma voor jou en je kindje!

    Het PowerMama programma is voor vrouwen die zwanger zijn, recent zijn bevallen en voor vrouwen die tot twee jaar na de bevalling weer een start willen maken met trainen. Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken. Ook wanneer je rug, buik, bekken of bekkenbodem klachten hebt is het mogelijk deze cursus te volgen.

    Wij gebruiken cookies om jou te kunnen blijven motiveren 🍪